Engine X-Ray je výkonný engine postavený na DirectX 9, unikátní a v mnoha ohledech nepřekonaný.
Vykreslovací jednotka
- Vykreslovací jednotka s jednou z nejlepších implementací Defferred Shadingu (zpožděné stínování), nám dovolila vykreslit pořádný počet zdrojů dynamických světel s přesnými materiály a světelnou „odezvou“, bez omezení k Defferred Lightingu (zpožděnému osvětlování), ale opravdu použít Defferred Shading
- Ultra realistcká herní grafika s možností vykreslení až 1 000 000 polygonů
- Obrovská otevřená prostranství s rozlohou až 4 čtverečných kilometrů a a velmi podrobná vnitřní prostředí
- Dynamická světla a měkké stíny, zničitelné zdroje světla
- Paralaxní/normalní mapování
- Opravdové per-pixel dynamické osvícení
- Plovoucí bod v HDR, podpora Shader Model 3.0
- Dynamická změna den-noc v reálném čase
- Dynamické venkovní nasvícení (prostorová okluze, IBL, dynamické slunce a stíny od slunce)
- Dynamické efekty počasí, např. déšť, vítr, mlha, atd.
- Podpora širokoúhlých displejů
- Množství efektů využívajících postprocessing a postrendering
- Výkonný efektový systém
- AI technologie
A-Life
- Inovativní systém simulace života, kontrolující všechny herní postavy
- Přes 1000 postav obývajících Zónu
- Vůbec poprvé se hráč dostane do žijícího nenaskriptovaného světa, kde se díky A-Life mohou vyskytnout události neovlivněné hráčem
- Úplný životní cyklus NPC – plnění úkolů, boje, odpočinek, jídlo, spánek
- Úplný životní cyklus bestií – lov, útoky na stalkery a jiné bestie, odpočinek, jídlo, spánek
- Globální úroveň systému A-Life – válčení několika seskupení, migrace bestií
- A-Life náleží k hraní – neomezené množství úkolů – záchraňování stalkerů, odstraňování odpadlíků, ochrana táborů, přepadení táborů, eliminace doupat bestií, hledání skrytých skrýší a pokladů, a mnohem více
- NPC postavy překračují celou Zónu, přecházejí do jiných úrovní, vstupují a vystupují z dohledu hráče
NPC AI (AI=umělá inteligence)
- Nenaskriptovaná AI. Postavy volně plní své úkoly – chodí na stráži, hlídají klíčová místa, dobývají území a odpočivají
- Realistický zrak a sluch NPC postav, který umožňuje zvolit několik možností, jak dokončit hru
- Rozmanitost taktiky boje – přepadení, ukrývání, odtřelovačská palba a jejich kombinace. NPC postavy na tyto podněty adekvátně reagují
- NPC používají plánování k tomu, aby vytvářeli rozhodnutí (Cílově orientované plánovaní jednání), které umožnilo vytvořit množství různých chování a udělat je více rozdílné (například boj)
- Souboj – útočné akce, obranné akce, hledání nepřítele, unikání z palby, pohyb mezi kryty, reakce na granáty, dorážení zraněných nepřátel a mnohem více
Fyzika
- Výkonný fyzikální engine podporuje v jednom levelu stovky fyzických objektů
- Ragdoll systém (hadrová panenka)
- Zničitelné objekty, balistika kulek, animace kostry, atd.
- Fyzikální základ pro hraní zvládá levitaci bestií, opravdovou balistiku nábojů a granátů, tlakové vlny, reálná prostřelování nábojů skrz různé materiály a povrchy
Zvuk
- Prostorové efekty
- Podpora 6-ti kanálového zvuku (5.1)
Multiplayer
- Možnost hraní hry po LAN nebo Internetu
- Až pro 32 hráčů
- Tři herní módy – Death Match, Team Death Match, Artefact hunt
- Unikátní vlastnosti – střídání dne a noci s ovlivněním herní taktiky, hodnotící systémy, vylepšování zbraní, odlišné typy munice pro odlišné zbraně, anomálie, artefakty